Utan skyddsnät...

torsdag, juli 16, 2009

S/S ARIEL

S/S ARIEL FÖRISTE I SLUTET AV OKTOBER 1912





FÖRLISNINGEN
Ariel var i slutet av oktober 1912 på resa från Rotterdam med kol i lasten destinerad till Riga. Samtidigt var lastångaren Tammerfors, hemmahörande i Åbo, på resa från St: Petersburg med trälast till Hull i England. Utklippan passerades på kvällen onsdagen den 30 oktober och kompassen visade nordostlig kurs.
Mellan 2 och 3 på torsdagsmorgonen var man 12-13 distansminuter syd om Ölands Södra udde. Samtidigt hade Tammerfors kommit till samma ställe på sin rutt och kollision var givetvis ett faktum. Ariel fick betydande skador och började omgående ta in vatten. Kursen sattes omedelbart nord för att försöka ta sig till Ölands Södra udde.
Man insåg snabbt att man inte skulle klara fartyget och besättningen gick över till den finska ångaren, innan Ariel efter en timme, gick till botten. Även Tammerfors fick svåra skador i fören och gick till Oxelösund för reparation.
Lotsångaren Malmö sattes in för att försöka finna haveriplatsen men kom tillbaks med oförrättat uppdrag. Ariel var försvunnen utan att lämna ett spår efter sig.
HISTORIK
Lastångare Ariel ägdes av Hudiksvalls Rederiaktiebolag som köpte henne från Frankrike 6 år innan hon gick till botten. Ariel som reparerades under 1909 var den ena av rederiets ångare och den andra var S/S Niobe.